2012. június 20., szerda

Alacsony-Beszkidek 2012 március 16. harmadik nap

Alacsony-Beszkidek első-második nap

Alacsony Beszkidek 2012. 03. 16 harmadik nap nagyobb térképen való megjelenítése

Éjjel arra ébredek, hogy egy kisbusz áll meg a parkolóban. Kiszáll belőle négy Zongora méretű, ukránul beszélő rakétatudós és nekilát pisilni az esőháznál, a hófal túloldalán. Reménykedtem, hogy most senki nem gyújt rá a horkolásra, vagy nem kezd álmában beszélni. Végül elmentek. Vera reggel hasonló élményekről számol be, csak ő taktikusan behunyta a szemét, mert akkor biztos nem történik semmi baj. Öltözés közben érkezik még egy ukrán jármű, de azok már látják, hogy mi itt vagyunk, nincs mit félni. Gondolom nem azért járnak erre, mert rövidebb az út.
 Éjjel hideg volt, megfagyott a zokni, a nadrágszár és a bakancs is. Reggeli végéig húzzuk a belebújást, aztán öröm bódottág.

Esőház a Palotai-hágóban (Fotó: Pap Gábor)

Éjjeli szállásunk (Fotó: Pap Gábor)
Fél hat tájt indulunk. A helyzet a tegnapinál is tragikusabb. Egy rövid, erdőjáró gépek által letaposott szakasztól eltekintve küszködünk. A nyiladékban sok a behajló mogyoró és csipkebogyó, kerülgetni kell őket és a hó is lazább szerkezetű. Pár óra múlva hátrafordulok, és hangosan elmorzsolok egy imát a hó lelki üdvéért, mire az hirtelen feljavul, fagyottá válik. Fénysebességre kapcsolunk ( 3-4 km/h). Megjelenik néhány farkas nyom. Kissé fagyottak, érdemes abba lépni, nem az elől haladóéba, mert abba gyakran tovább süllyedünk. Nem sokkal később két farkast pillantunk meg jó 200 méterre tőlünk. Félősek, hamar eliszkolnak. Csak egy vércseppes rakatot és lábnyomaikat hagyják emlékbe. A rakatot Bálint lefényképezni, aranyeres farkast még nem látott. Főleg nem tüzelőt. Egy kidőlt fán tízóraizás után elérjük Wielki Bukowiec-et, rajta a régi német geodéziai toronnyal. A rozsdás vasszerkezet stabilnak tűnik, fel mászunk rá, hátha van kilátás, de a fák túl magasak.

Micsoda érzés, mikor nem szakad be az ember (Fotó: Pap Gábor)

Délelőtti fények (Fotó: Pap Gábor) B&W

Határnyiladék (Fotó: Pap Gábor)

Természetesen felmászunk rá (Fotó: Pap Gábor)

Geodéziai torony (Fotó: Pap Gábor)
Vizünk gyakorlatilag elfogyott, ideje forrás, vagy patak után nézni. A II. Világháborús emlékmű után a gerinccel párhuzamosan fut egy patak térkép szerint. A völgyeletet meg is látjuk kb. száz méterre a nyiladéktól. Táskákat letesszük, poharakkal, flakonokkal felvértezve lesétálunk. A patak valahol mélyen a hó alatt van. Bálint nekilát, pohárral ás egy jó méteres gödröt. Az alján folyik a víz. Ezen fellelkesülve mi is ásunk gödröket. Vera másodjára beletrafál egy vízérbe, nekem nincs szerencsém, töltök Bálintéból.
Kényelmesen megyünk tovább a jól járható úton. Egy óra felé keresünk magunknak ebédre alkalmas helyet. Egy kis rét szélén fekvő korhadó fatörzsön épp elférünk hárman. Most nem borítunk ki semmit. Jóllakva másszuk meg a Weretyszóvot. A tetőn érdekes, szél tépázta nyírfák fogadnak minket. Végig jellemző, hogy a réteken mindenfelé meghajlott, girbe-gurba bozótos nyírfaligetek állnak.
Érdekes nyírfaliget II. (Fotó: Pap Gábor)

Weretyszóv (Fotó: Pap Gábor)

A csúcs után hirtelen megváltozik az út minősége. Kásás lesz a hó, mélyre süllyedünk benne. Nagy üggyel-bajjal haladunk előre. Megváltásként hat, mikor alkonyatkor 1-2 északias fekvésű rét szélén sikerül 1-200 métert beszakadás nélkül megtenni. Laborcfő (Habura) felett a zöld jelzés kiágazásánál a neten elérhető térkép forrást és esőházat jelez. Felcsillan a remény, hogy védett helyen alhatunk, bár a papírtérkép nem jelez ilyet. Alaposan bejárjuk a mélyhavas domboldalt, de nem járunk sikerrel. Épület sehol. Szürkületben mászunk vissza a gerincre és a közeli fenyvesben szállunk meg.

Büntetés a réten (Fotó: Pap Gábor)

Bálint töri az utat (Fotó: Pap Gábor)

Rét délutáni fényekben (Fotó: Pap Gábor)

Ágyazás (Fotó: Pap Gábor)

Letaposunk egy nagy darab területet, majd bőven meghordjuk fenyőgallyal, végül gödröt ásunk a gázfőzőknek, hogy ne zavarja a lángot a szél. Most már bekerül a nadrág és a zokni a matrac alá, hogy ne fagyjon meg.