2012. december 30., vasárnap

Kraszna-havas 2012. május 27. 3. nap

Kraszna-havas harmadik nap 2012.05.27. nagyobb térképen való megjelenítése

Hajnalban kilépve a sátorból néhány ló álldáogál velünk szembe. Senki sem jön zavarba, együtt reggelizünk.
Valami készülődik, észak-kelet felől fokozatosan befelhősödik az ég. Szerencsére lassú a folyamat, és közben érdekesek a fények is. Hűvös szél fúj, elkél a dzseki. Kényelmesen haladunk a birkák által csíkosra járt hegyen. Elérjük a tegnap leégett részt, füstszag terjeng a levegőben. Gyanús, hogy a pásztorok gyújtották fel (máshol is láttunk már ilyet és az imént jött szembe pár a nyájjal együtt), de mi lehet az okuk? Az áfonyától akarnak így megszabadulni, vagy csak az elszáradt fűtől?

Lovak a táborhelyen II. (Fotó: Pap Gábor)

Fények és árnyékok a gerincen (Fotó: Pap Gábor) HDR

Úton (Fotó: Pap Gábor)

A barázdák birkaösvények (Fotó: Pap Gábor)

Rózsa-havas (Fotó: Pap Gábor)

Rózsa-havas (Fotó: Pap Gábor) HDR

A Rózsa-havasról már jól látszik a Topasz tetejét jelző torony. Hatalmas építmény. Az is feltűnik, hogy valami épület féleség lehet a nyeregben. Közelebb érve már látszik, hogy épületről szó sincs, a gázvezeték felhalmozott csövei állnak, ki tudja mire várva. Akkorák, hogy guggolva kényelmesen elférünk bennük. Alattunk az Alsókalocsába vezetó út hágója, szembe velünk a Fekete-bérc.

Fekete-bérc a gázcsőből (Fotó: Pap Gábor) B&W

Bálint a gázcsőben II. (Fotó: Pap Gábor) B&W
Bár közel van a Topasz, de teljesen beborul mire odaérünk. Megmásszuk? Naná! Ha már idenőtt és ilyen magas (vagy 100m). Segítségünkre van hogy nem távolították el a létra alsó részét, viszont elég vékonyka anyagból készül a szekciók közepén még egy ember alatt is van kilengése. Talán negyed óráig is eltart, mire elérünk a mindenféle geodéziai irányzékkal ellátott csúcsra. Kellemetlen az idő. Helyenként leszakadt az ég alja. Hol esik, hol havazik, viszont mozgalmasak a felhők, jó HDR képeket lehet készíteni. Azt hiszem most szerettem meg a stílust igazán. A Mencsely felől megjelenik néhány esőkabátos kiránduló, akik a torony alatti szélvédett oldalban ebédelnek. Nem nagyon foglalkozunk egymással, még köszönésünket se nagyon fogadják.

Topasz a toronnyal II. (Fotó: Pap Gábor) HDR, B&W

Fel fogunk mászni rá (Fotó: Pap Gábor) HDR

Mencsely tömbje a toronyból (Fotó: Pap Gábor) HDR

Kilátás a totonyból III. (Fotó: Pap Gábor) HDR

A zápor gyorsan elvonul, így a nyeregbe vezető meredek letörés aljában megejtjük az ebédet. Mire végzünk újra kisüt a nap. Még egy forrásnál vizet töltünk, és követjük a gázpásztát. A nyereg 1000 méter alatt van, belegyalogolunk az erdőövbe. Sok jót nem lehet elmondani erről a szakaszról. A pásztát kusza, esőtől nedves fiatalos uralja, Csak a Mencsely oldalában lesz újra tiszta a terep. Ismét beborul, kapaszkodás közben rövid jégeső vonul át rajtunk. Ma időjárás bemutatóban van részünk. Kiérünk a füves hátra és búcsút intünk a gázvezetéknek. Nem kell aggódnunk, továbbra is kényelmes szekérutat taposhat lábunk. Ez az egész Kraszna-havas emlékeztet a Grohotisra szelídségével. Feltűnik a távolban néhány kubista stílusú pásztorszállás. A modern kor vívmányainak engedve a pásztorok durva deszkalapokból egy ketrechez hasonló építményt róttak össze, külsejét erős műanyag ponyvával borítva. Az anyag egy év alatt tönkremegy a napfénytől, de olcsó, és jobban véd az esőtől, mint egy faház. Hogy nyári melegben milyen szagok uralkodhatnak bent, azt jobb nem feszegetni.

Benőtt gázpászta a nyeregben (Fotó: Pap Gábor) HDR

Szekérút a gerincen (Fotó: Pap Gábor) HDR

Útban a csúcsra (Fotó: Pap Gábor) HDR

Ledőlt kereszt (Fotó: Pap Gábor) HDR, B&W
Mencselyre érve kezd oszlani a felhőzet, de még sikerül készíteni pár mozgalmas képet. Lefelé fürkésszük a környéket, hol lehetne alkalmas szállást találni. Bár korán van, de már teljesítettük a távot. A csúcs alatt egy, az imént említett kubista stílusú szállás mellett vezet el utunk. Jónak tűnik, úgy döntünk itt töltjük az estét. Kisüt a nap, de hűvös a levegő és a szél is feltámad. Utóbbi a gázfőzőt is zavarja, ezért a ketrec aljánál lévő ponyva maradványát deszkákkal a falhoz támogatjuk. Így már sokkal kellemesebb. A szürkület ismét hálózsákjainkban talál minket.

Készül a vacsora (Fotó: Pap Gábor)