2013. szeptember 19., csütörtök

Fogaras-Tullisa-Retyezát-Godján túra 2013. július 23. tizenharmadik nap

Fogaras-Tulisa-Retyezát-Godján 2013.07.24.tizenharmadik nap nagyobb térképen való megjelenítése

Reggelre megmaradt az erős szél, de legalább eső nem volt. Indulunk az utolsó körtúránkra és reméljük, találkozunk még sátrainkkal mire visszatérünk.
Első célpontunk a Judele merész csúcsa. Bágyatagok a fények, meggondolandó lenne a HDR készítés, de nem pazarlom az aksikat. A minimum célt, a Retyezát végét biztosan kihúzza, de nem sértődök meg, ha a Kis-Retyezátról és a Godjánról is készíthetek képeket. Lécci, lécci, lécci!

Sziklafalak, háttérben a Judele ormával (fotó: Pap Gábor)

Judele sziklás csúcsa (fotó: Őrsi Bálint)

Elhagyatottnak tűnő ösvényen kapaszkodunk fölfelé szembetalálkozva egy egész állatkerttel. Először zergék sétálnak előttünk alig pár méterre. Mikor észrevesznek minket könnyű szökelléssel oldanak kereket a nehéz terepen. Később mormotákra leszünk figyelmesek. Jellegzetes füttyentésüket már többször hallottuk az elmúlt napokban, egy alkalommal távolról láthattunk is egyet, de most egészen közel engednek magukhoz.
Felérve kellemetlen szél fúj a nyeregben tovább rontva hőérzetünk Feri kivételével felmászunk a csúcsra. Nem olyan nehéz, mint amilyennek elsőre tűnik.

Talán a legcsipkézettebb csúcs a Retyezátban (fotó: Pap Gábor)

Kilátás a Judeléről (fotó: Őrsi Bálint)

Következő célpontunk a Zenóga-tó, amit nem a jelzésen, hanem egy a térkép által ajánlott útvonalon közelítünk meg. Szép lassacskán ereszkedünk a gerincen. Jobbra a rezervátum, balra az elhagyatottnak tűnő tó (mely a legnagyobb a hegységben) partján a hegyimentők házával. Távolodva a központi résztől egyre szelídül a táj. Nyugatra a Szárkő és a Godján vonulatai bontakoznak ki. Már innen is látszik, hogy a Godján bizony kopár lesz. Kisüt a nap és a szelet leszámítva egészen kellemes idő kerekedik.
Lesétálunk a tóhoz és a házhoz. Az ott lévő szúrós tekintetű magyarul beszélő parkőr elkap minket egy fordulóra. Jelzett ösvény elhagyásért meg akar büntetni minket 5000 euróra. Annyink együtt nincs otthon sem… Csak lassan tudjuk meggyőzni jó szándékú tévedésünkről. Megússzuk a történetet egy figyelmeztetéssel és térkép firkálással.

Kilátás a Szárkő és a Godján felé (fotó: Pap Gábor)

Zanoaga-tó (fotó: Őrsi Bálint)

Jól karbantartott úton megyünk tovább a Judele patak széles völgyében. A láthatárt a Slaveiu csúcsa uralja, körülöttünk törpefenyves, majd fenyőerdő. Mindent áthat a csend.
átkelve a patakon nekivágunk a Slaveiu gerinc megmászásának. A példásan visszavágott törpefenyvesben hamar felérünk és egy nagyobb bokor tövébe húzódva viszonylagos szélcsendben ebédelünk.
Lágyan hullámzó könnyű úton indulunk vissza a sátrakhoz. Gyenge a jelzettség, ahogy az ösvény is.

Judele-völgy, háttérben a Slaveiu-val (fotó: Pap Gábor)

Pásztor menedék a Slaveiu-gerincen ( fotó: Őrsi Bálint )

Hazafelé a Slaveiu oldalában (fotó: Pap Gábor)

Befordulva a Bukura völgyébe szintesebbre és kövesebbre vált a terep. Kicsit gyorsabb visszaérkezésre számítottunk, viszont vannak lovak, akiket meg lehet simogatni. A sátrak még megvannak, ahogy a cuccok is. Pakolunk és indulunk a völgybe. Kissé meglepődve tapasztaljuk, hogy egy jókora álló távcsővel figyelik a hegyimentők a környező gerincet. Biztonsági okokból, vagy ellenőrizni a tilosban járást? A mai nap nyomán nem vagyunk biztosak a válaszban.

Bukura-katlan egy újabb szemszögből (fotó: Pap Gábor)

Patak (fotó: Őrsi Bálint)

Búcsú a Bukura-tótól (fotó: Őrsi Bálint)

Megbeszéljük, hogy akkor végül is nem alszunk a Plaiul Mic nyergében, mert ott tilos. Örüljünk, hogy megúsztuk a büntetést.
A parkoló melletti réten egy fotós tábor fogad minket. Hely van bőven, meg szélcsend. Beszélek a hegyimentőkkel, hogy hol lehet vizet tölteni, mosdani. A hol van a wc kérdésemre csak sejtelmesen mosolyognak és karjukkal körbemutatnak. Köszönöm, nincs több kérdésem…
Bálinttal még egyszer zargatjuk őket a továbbiakat illetően. Nem tudják pontosan megmondani meddig tart a Nemzeti Park határa, de az biztos, hogy a Godján gerincén megy valameddig, így aludni az azon kívül eső déli felén fogunk. Nem valószínű, hogy pásztorokon kívül találkoznánk majd valakivel, de most már óvatosak vagyunk.